Azt hiszem, soha nem felejtem el azt a délutánt. Csörög a mobil a zsebemben, én pedig vezetés közben - nem szép dolog - felveszem. Siegfried az, jelenti, hogy megérkezett hozzánk. Hetek óta nem találkoztunk, jó lesz egy kicsit beszélgetni, játszogatni. Ő még nem is sejtheti, mi lapul a kabátom zsebében, nekem pedig fogalmam sincs arról, mekkora meglepetés lesz számomra is ez a játék. Mennyi izgalmas, vagy szájtátott bámészkodással töltött percet szerez nekem majd ez a program, s emellett mégis mennyi csalódást, szomorúságot, sajnálatot.
Mielőtt azonban belevágnék, kérlek benneteket, vessetek egy pillantást az alul fellelhető értékelő boxra. Aki játszott a játékkal, itt elismerően bólogat, aki még nem, az hitetlenkedve csóválja a fejét. Márpedig ebben az egy esetben nem érdekel senki más véleménye, bár lehet szidni ezt az értékelést akár a fórumon is, elhamarkodottnak mondani, de ezt kizárólag az - ismétlem, csak az - teszi majd, aki nem játszott a játékkal. Tessék egy próbát tenni vele! Meglátod majd, hogy ez az a bizonyos MINDEN SZEMPONTBÓL TÖKÉLETES JÁTÉK! Nem hiszed? Hadd győzzelek meg egy kicsit.
Az intro láttán azonnal eszembe jutott, mit mondtak anno a többiek, mikor kipróbálták a játékot. Szürke, ködös, nyomasztó, valahogy nem fogja meg az embert. Egy fiatal srác lovagol egy kietlen vidéken, átkel a hegyeken, végigbaktat egy végtelennek tűnő hídon, majd egy hatalmas templomba érve az oltárra helyez egy mozdulatlan lányt. Ennyi. Hogy mi értelme van ennek? Talán tudtuk, mi értelme van az ICO elején látott képsoroknak? Fogalmunk sem volt, ki is az a szarvakat viselő kisfiú, akit szarkofágba zárnak. Aztán szép lassan fény derült mindenre. Fény derül itt is, nem kell attól tartani, hogy homályos foltok maradnának a történetben, ám arra még néhány pillanatot várni kell. Megjegyezném, elég nagy pillanatok azok, szám szerint tizenhat van belőlük, s kolosszusoknak hívják őket.
El is érkeztünk ahhoz a ponthoz, ami a játék magját alkotja. Ugyanis kizárólag ez a 16 monstrum fogja utunkat állni ebben a csodálatos történetben. Sehol egy ork, egy földönkívüli, katona, de még egy árnnyal sem találkozunk, akik ugyan a játék elején feltűnnek, ám varázserejű kardunk elriasztja őket. Sokan úgy gondolhatják, a játék ettől unalmassá, röviddé válik. Nos, az ilyen emberek elé minden teketória nélkül odatenném az irányítót és bármelyiket a 16 kolosszus közül. Gyerünk, próbáld megölni! Aztán a második megkezdett óra után újra rákérdeznék: unalmasnak, esetleg rövidnek találod a játékot? Valószínűleg nemleges választ kapnék.
Hogy is néz ki ez valójában?
A templom a kiindulópont. Innen indulunk minden kolosszus felkutatására és ide is térünk vissza, miután legyőztük őket. Felpattanunk hát hűséges hátasunk, Agro hátára (háromszög), vele kell ugyanis bejárni a vidéket. Az X gombot nyomja ösztökélhetjük gyorsabb haladásra, az R1-el lehasalhatunk a nyeregben, az R1 és az előre iránnyal pedig akrobata módjára felállhatunk rajta. Szükségünk van e gyors közlekedésre, gyalogosan kicsit hosszú lenne az út, ugyanis a játékban egyetlen terület van, ám az olyan hatalmas, hogy sehol máshol nem találjuk párját. Ám az, hogy nagy csupán az egyetlen pozitívuma a világnak; a kidolgozása olyan egyedülállóan gyönyörűre sikerült, hogy először nincs is kedvünk óriást ölni, be kell járnunk minden zegét-zugát, bár ez egyáltalán nem egyszerű feladat. Messziről látunk mindent, ahogy homályba vész a távolban, s ahogy közelebb kerülünk derül ki, hogy az adott torony, szikla, építmény, kastély milyen bámulatosan nagy és kidolgozott. Közben az egész táj él, lélegzik, mozog, változik az időjárás, madarak repkednek, gyíkok szaladgálnak, s a Nap fénye tűz be mindenhová, ahová csak tud...
Ismét egy fontos dologhoz érkeztünk, ugyanis a Nap fénye létfontosságú kalandozásaink alkalmával. Amint kiérünk a szabadba, a Kör megnyomásával a fényt visszatükrözhetjük fényes pengénkkel. Ahol a sugarak egy pontba kerülnek, na ott találjuk a következő likvidálandó óriást.
Induljunk hát el abba az irányba. Elérkezünk egy sziklához, ahol leszállni kényszerülünk derék hátasunkról. Itt az ICO-hoz hasonló platform-ügyességi-logikai feladvány következik, vagyis el kell vergődnünk a célpontig. Ekkor egy ingame animáció bemutatja a fellelt kolosszust. Az állunkat fogjuk keresgélni ezeknél a megjelenéseknél, az óriások ugyanis olyannyira óriások, hogy a szemeik valahonnan a sztratoszféra környékéről bámulnak ránk, minden lépésükre megrázkódnak a fák, több mázsányi földet túrnak fel lábaikkal, és a válluk körül madárrajok keringenek. Kőpáncél védi őket, s elsőre úgy tűnik, sebezhetetlenek, ám mindannyiuknak megvan a gyenge pontjuk. Kétféle ilyen pont létezik: az egyik segít abban (nevezzük SP-nek, azaz segítő pontnak), hogy közelebb kerülhessünk az - általában fejükön található - szimbólumhoz (jelöljük SZ-el). Egy példa, rögtön az első kolosszussal: íjunkkal meglövöldözhetjük egy kicsit, mire észrevesz minket, persze könnyebb dolgunk lesz, ha odaosonunk hozzá (én mindenesetre ajánlom a lövöldözést, hátborzongató ugyanis az, ahogy lassan hátrapillant a válla fölött). Felugrunk a bal lábát borító szőrre (R1-el kapaszkodunk), s a térdhajlat környékén találunk egy SP-t. Ezt megbökve (négyzet gombot megnyomjuk, majd mikor feltöltődik az erőkijelző kör a jobb alsó sarokban, újra lenyomva döfünk) óriásunk fél térdre esik. Most elérhetjük a lábát védő páncélt, melyen fel s tovább mászva elérünk a kobakjához. Itt néhány erős szúrás és végeztünk is.
Ez így baromi egyszerűnek tűnik, ám cseppet sem az. Mihelyst megérzi, hogy rajta lovagolunk, rázni kezdi magát, ha beleszúrunk, ide-oda dobálja a fejét. Itt jön jól a kapaszkodás képessége, amit R1-el aktiválhatunk. Főhősünk addig kapaszkodik, amíg nyomjuk a gombot, ha elengedjük, lepottyan. A már említett erőkijelző viszont kapaszkodáskor folyamatosan csökken, s ha elfogy, szintén méretes zuhanás lesz az osztályrésze. Mikor kevesebb erőnk marad, meneküljünk biztos helyre (pl. a szörny háta), ahol feltöltődhet a kijelző (ha guggolunk, ez gyorsabban meg fog történni).
A kolosszus legyőzése után visszakerülünk a templomba, indulhatunk a következő ellen és így tovább.
Van egy apróság, amiről még beszélni szeretnék. Minden erőnket latba vetjük ugyan, hogy megmentsük a lányt (a kolosszusok legyőzésével kaphatjuk meg ezt az erőt), de a történet végéig ott fog motoszkálni mindenkiben az az érzés, hogy ez nem helyénvaló. Bűnös ember az, aki elpusztítja ezeket a csodálatos teremtményeket. Minden óriás legyőzése után valami keserűséget érez az ember, akkor is, ha alaposan megkínlódott a legyőzésével. Most ez mire volt jó? Miért kellett meghalnia? Mégis, újra és újra belevágunk a nagy csatába, mert a szent cél adott: megmenteni a szerelmet. De ennek - mint mindennek - ára van.
Gondolom, a játék készítőinek is volt egy ilyen célja a fejlesztés alatt, megértetni az emberekkel, a játékosokkal, hogy felesleges mindent elpusztítani, ami körülöttünk van. Talán ezek a kolosszusok kicsit a Földet is jelképezik, a mi hatalmas Óriásunkat, amit saját önző céljaink érdekében már teljesen tönkretettünk.
A grafikáról már szóltam, ezt nem lehet leírni, ezt látni kell. A játszhatósággal egyetlen gondom volt: Agro hajlamos mindennek nekimenni, ilyenkor a vad vágtában megtorpan és rúghatjuk újra szerencsétlennek az oldalát. Ez főként az erdei részeknél idegesítő. Minden más szempontból tökéletes az irányítás, a kamera mozgatása mindenképpen követendő a tisztelt fejlesztőcégek részéről. A hangulatot remélem hűen visszaadta ezen cikk, a szavatossággal sincs semmi gond, mivel a megnyitható Hard módon kívül rengeteg apróságot találhatunk még benne. A zene és a hang csodálatos, tökéletesen passzol s környezethez. Megérné kiadni egy Soundtrack albumot a betétdalokból.
Azt hiszem, mindenki számára egyértelmű, hogy a Shadow of the Colossus elsőszámú kedvencemmé lépett elő. Ezzel sokan így vannak, érdemes elolvasni a különféle Internetes fórumokat. Ez egy gyönyörű mese, amit sosem felejt el az ember. Kötelező mindenki számára.
A Shadow of the Colossus egy nagyon egyedi játék, és ennek megfelelően egy különleges élményt nyújt azoknak, akik kipróbálják.
Avagy milyen érzés óriásokat ölni?
Egy meglehetősen szélsőséges megítélésű játék bemutatása következik…
Történet… mit is mondhatnék? Az nem igazán van, illetve van, csak nem meséli el a játék a töredékét sem. Roppant titokzatos az egész, hogy ez mennyire jó, ítélje meg mindenki saját maga. A lényeg… Egy fiatal férfit láthatunk az intróban, aki egy csomagot visz magával lovon. Vadregényes tájakon kel át, mire megérkezik egy misztikus vidékre. Több kilóméter hosszú hídon átkelve, megérkezik a Szentélybe. A csomag tartalma egy halott lány. A fiú megszólítja az isteneket, célja természetesen a leányzó feltámasztása. Az istenek meghallgatják, és ugyan ellentétes a halandók törvényeivel, de talán a fiú kardja segítségével mégis lehetséges a dolog. Ám nem lesz egyszerű feladat, hősünknek végeznie kell a vidék tizenhat kolosszusával…
Hát a történet ennyi és maga a játék is. Gyakolatilag két dolgunk van: megkeresni az aktuális gigászt, utána pedig megölni. Egyszerűen hangzik? Nem az, bár annyira azért nem is túl nagy was-ist-das. A nehézség leginkább abban rejlik, hogy a bejárható terület kapitális méretű, van segítség, de azért nem két perc meglelni a dögöket (az első párat leszámítva). Miután megvan valamelyik drága, elkezdődik a harc. Eleinte nem túl veszedelmesek a lények, inkább csak a látványuk sokkoló. A kolosszusok, tényleg kolosszális méretűek. Mindjárt a legelső is kb. 30-40 méter magas. Az ember persze amint meglát egy ekkora monstrumot és tudja, hogy csak egy karddal és egy nyíllal rendelkezik, akkor hajlamos beparázni. Márpedig mese nincs, ezeket az óriásokat az egész játék során a kard+nyíl kombóval kell kifektetni, na meg persze jó adag ügyeséggel és megfelelő taktikával.
A játék alapja tényleg csak ennyi. De a nagy kérdés, hogy életképes-e ez a formula? Őszintén? Nem nagyon. Oké, szó se róla, a játék egyszerűen EPIC. Amikor 100 méter magasan lóg az ember egy behemót szakálában kapaszkodva és szól a fantasztikus zene akkor az ember igencsak jól szórakozik, ez elvitathatatlan. Szerencsére látvány és audio terén is kiszolgálja a játék ezt az élményt (bár grafikai bugok vannak bőven). De… mindezt megismételjük 16-szor és annyi.
Hiába nincsen ezzel baj, ha a játék teljesen kimerül ennyiben. Sehol egy dungeon, sehol egy logikai feladvány, sehol felvehető/használható tárgyak, de még egy szaros sima ellenféllel sem kerülünk szembe. És ez nagyon nagy gond, keményen belepiszkít az összképbe. Egyszerűen így kevés a játék. Az ember két délután alatt lehenteli a kolosszusokat, aztán kész - vége.
Hiába a hatalmas nagy táj, ha a földrajzi szépségein kívül, semmit sem nyújt a játékosnak. Le lehet szedni pár gyümölcsöt és elkapni néhány fehérfarkú gyíkot, hogy ezzel tápoljuk a hősünket, de semmi más (najó, esetleg ott a Titkok Kertje, mint szépségtapasz). Véleményem szerint sokat dobott volna a játék élvezhetőségén néhány megszerezhető kincs vagy bármi. Mert így csak barangolunk bele a nagyvilágba. Ráadásul ezek a barangolások néha ROPPANT frusztrálóak az irányítás miatt. Sajnos lovunk gyakran “megbokrosodik”, megfordulni vele kész művészet és néha még egy fűszálon is fennakad. A fiú irányítása korrekt (eltekintve időnként a kamerakezeléstől és a nyíllal való célzástól), de a térkép olyan hatalmas, hogy kénytelen vagyunk lovagolni.
Az új generációs színfalak között élő játékosok érezhető izgalommal várják Ueda, a tehetséges japán játékfejlesztő titán, legújabb megejtő mesés agyszüleményét. Teszik ezt okkal, hiszen a kultikus ICO után következő játéka a Playstation 2 játékkönyvtárának ragyogó ékköve és az előző évtized kiemelkedő művészeti alkotása.
Ueda zsenialitása elsősorban abban rejlik, hogy a korai videojáték fejlesztők mentalitása szerint eljárva a bennünk élő gyerekhez szól. Felteszi a kérdést, hogy akarunk e játszani, egy másik világba lépni és tudtunkon kívül válaszoljuk meg magunk is a költői kérdést. Elvágyódunk és látszólag mégis olyan helyekre vezérel minket a játékaival, ahová nem is mennénk magunktól talán.
Az ICO leharcolt halálcsapda szerű várkastélya után a Shadow of the Colossus egy árnyakkal és kanyonokkal barázdált pusztaságba visz minket el. A kihalt tájon nyargalva vadnyugati indiánfilmek juthatnak eszünkbe, amint a homályos történet fonalát felvéve harcba indulunk a toronymagas és sérthetetlennek tűnő kolosszusokkal szemben. Tizenhat ügyességünket és logikánkat kihívás elé állító szörnyeteg legyőzése lesz feladatunk ebben a játékban, amely elsőre kevésnek hathat, de az út amit bejárunk a záró képsorokig sokkal többet nyújt.
A maga platformján egyik legszebb játék támogatja a különböző hangrendszereket és a széles képernyőket is. Előremutató audiovizuális élményt nyújthat ez a játék megfelelő felszereltség mellett, ezzel is jelezve, hogy másról van itt szó mint egy techdemo erőpróbájáról vagy több száz órás szerepjáték hosszas élvezetéről. Mesélni akar a játék és azt akarja, hogy lássuk és halljuk amit üzenni akar. Sokan vitáznak még ma is a történet hátteréről és vannak akik feladva az intellektuális küzdelmet túl egyszerűnek tartják a mondandót.
Azonban a játékkal játszva ez mind értelmét veszti. Hiszen ott állunk szemben nálunknál érezhetően öregebb és hatalmasabb lényekkel, amelyeknek legyőzése diadalt nem, hanem valami borongós elégtételt jelenthet csak. Olykor még bűntudatot is érezhetünk a látszólag öntudatlan, közép-amerikai istenszobrokra emlékeztető lények elpusztításának(?) pillanatában és ahogy a testükből kiáramló sötét erők minden alkalommal belénk csapódnak és átjárják szereplőnk idővel egyre meggyötörtebb testét.
Nem derül ki, hogy a Vándor hogyan vesztette el és tulajdonképpen kit is. Látunk egy lányt és egy fiút és érezzük, hogy az utóbbi bármit megtenne, hogy ismét együtt legyen az előbbivel. Nem hiszem, hogy van olyan aki ennek a felállásnak nem tudná átérezni a hangulatát. Mind elveszíthettünk már valakit olyan formán, hogy bármit megtettünk volna, hogy visszakapjuk. A lehetőség adott, csupán a valódi ár lehet a kérdés, ahogyan a való életben, úgy itt a játékban is.
A Shadow of the colossus nem a minimalista történetével, a korszakalkotó technikai megvalósításával vagy az újszerű kihívással lett klasszikus és megkerülhetetlen alkotás. Ezek összessége és összességének atmoszférája teremtette meg azt a nimbuszt, amit immáron az alkotóját és minden újabb játékát jó előre glóriaként övezi. Érdemes odafigyelni minden részletre korábbi és későbbi alkotásaiban, hogy könnyebben megtalálhassuk magunkat az általuk előadott mesék sorai között. Évekkel később csak azt vesszük észre majd, hogy valódi emlékként őrizzük a képeket magunkról, egy fiúról és hogy kolosszusokat győztünk le valaha, amelyek sokáig kísértették döngő léptekkel álmainkat.